Aurélie Guerreiro Viegas werd in 1980 in Ottignies geboren als dochter van een Portugese vader en een Belgische moeder. Zij startte met harplessen op zesjarige leeftijd aan de Academie van Court-Saint-Etienne bij Brigitte Pichal.In 2003 studeerde Aurélie af aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium van Antwerpen in de klas van Sophie Hallynck en behaalde een onderscheiding zowel voor het diploma harp als voor de finaliteit kamermuziek. In 2005 werd haar in hetzelfde conservatorium het Post Master diploma met grote onderscheiding toegekend. Zij volgde verschillende masterclasses oa. bij Skaila Kanga, Fabrice Pierre, Frédérique Cambreling, Francette Bartholomée, Yvette Colignon en Jana Bouskova bij wie ze ook nog een jaar vervolmaking volgde.
Ze is titularis van de harpklas aan het Stedelijke Conservatorium van Mechelen. Ze gaf ook regelmatig les in muziekkampen (LUCA en Respiro dell’ Arte). Aurélie is ook zeer actief als orkestmuzikante. Zij werkt freelance met verschillende ensembles oa. Prima la Musica, Il Novecento, Antwerp Philharmonic Orchestra, Koninklijk Muziekkapel der Gidsen,… en begeleidt ook regelmatig verschillende koren (Vocaal Collectief, Concinite, Vocaal Ensemble Freya, …).
Als soliste trad ze op met diverse orkesten (waaronder het St.-Petersburg State Symphony Orchestra) oa. met de Danses van Debussy, het Concerto van Haendel,het Concerto D’Aranjuez van Rodrigo en het Concerto voor fluit en harp van Mozart. Ze gaf recitals oa. in ‘Seduced by Harps’, ‘Jong geluid’, het ‘Festival der Voorkempen’ en het ‘Festival des Vaux de Cernay’ (Fr), en op het Brussels Harp festival. Voor haar soloconcerten kreeg ze het label ‘Jong Talent’ van de Vlaamse gemeenschap.
Aurélie voelt zich sterk aangetrokken tot de kamermuziek. In 2001 stichtte ze samen met medestudenten het ensemble ‘Echo!‘. Ze was enkele jaren de Belgische correspondente voor de ‘World Harp Congress Review’.
In september 2007 begon Aurélie met een nieuwe uitdaging: het importeren en verkopen in België van de Lyon & Healy harpen. Sinds 2017 is ze Belgische verdeler van Pilgrim harps en Aoyama Harps.
Van 2008 tot 2020 werd een andere droom verwezenlijkt: het uibaten van haar B&B.
Sinds 2014 speelt Aurélie ook op een enkelvoudige pedaal harp en heeft ze zich gespecialiseerd in het correct uitvoeren van de muziek van 1770 tot 1830.
Aurélie Guerreiro Viegas werd in 1980 in Ottignies geboren als dochter van een Portugese vader en een Belgische moeder. Zij startte met harplessen op zesjarige leeftijd aan de Academie van Court-Saint-Etienne bij Brigitte Pichal.In 2003 studeerde Aurélie af aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium van Antwerpen in de klas van Sophie Hallynck en behaalde een onderscheiding zowel voor het diploma harp als voor de finaliteit kamermuziek. In 2005 werd haar in hetzelfde conservatorium het Post Master diploma met grote onderscheiding toegekend. Zij volgde verschillende masterclasses oa. bij Skaila Kanga, Fabrice Pierre, Frédérique Cambreling, Francette Bartholomée, Yvette Colignon en Jana Bouskova bij wie ze ook nog een jaar vervolmaking volgde.
Ze is titularis van de harpklas aan het Stedelijke Conservatorium van Mechelen. Ze gaf ook regelmatig les in muziekkampen (LUCA en Respiro dell’ Arte). Aurélie is ook zeer actief als orkestmuzikante. Zij werkt freelance met verschillende ensembles oa. Prima la Musica, Il Novecento, Antwerp Philharmonic Orchestra, Koninklijk Muziekkapel der Gidsen,… en begeleidt ook regelmatig verschillende koren (Vocaal Collectief, Concinite, Vocaal Ensemble Freya, …).
Als soliste trad ze op met diverse orkesten (waaronder het St.-Petersburg State Symphony Orchestra) oa. met de Danses van Debussy, het Concerto van Haendel,het Concerto D’Aranjuez van Rodrigo en het Concerto voor fluit en harp van Mozart. Ze gaf recitals oa. in ‘Seduced by Harps’, ‘Jong geluid’, het ‘Festival der Voorkempen’ en het ‘Festival des Vaux de Cernay’ (Fr), en op het Brussels Harp festival. Voor haar soloconcerten kreeg ze het label ‘Jong Talent’ van de Vlaamse gemeenschap.
Aurélie voelt zich sterk aangetrokken tot de kamermuziek. In 2001 stichtte ze samen met medestudenten het ensemble ‘Echo!‘. Ze was enkele jaren de Belgische correspondente voor de ‘World Harp Congress Review’.
In september 2007 begon Aurélie met een nieuwe uitdaging: het importeren en verkopen in België van de Lyon & Healy harpen. Sinds 2017 is ze Belgische verdeler van Pilgrim harps en Aoyama Harps.
Van 2008 tot 2020 werd een andere droom verwezenlijkt: het uibaten van haar B&B.
Sinds 2014 speelt Aurélie ook op een enkelvoudige pedaal harp en heeft ze zich gespecialiseerd in het correct uitvoeren van de muziek van 1770 tot 1830.
Solo als recital, invulling of sfeervolle achtergrond muziek
Duo met sopraan Danny Van HoofHet gloednieuwe Flanders Harp Quartet wil het brede publiek veroveren met de grenzeloze klankschakeringen van de harp. Aurelie Viegas, Isabelle Matthyssens, Laura De Jongh en Karen Peeters zijn stuk voor stuk gepassioneerde professionele harpistes (in orkest, kamermuziek en solistisch verband) én docentes in verschillende Vlaamse steden. Ze brengen samen de mooiste kwaliteitsvolle transcripties voor harpenkwartet, alsook het vaak onbekende origineel repertoire. Deze idyllische bezetting heeft veel te bieden, van zachte feeërieke klanken tot vurige arpeggio’s en glissandi, zo eigen aan de harp. Muziek op het hoogste niveau is het streefdoel van dit kwartet. Laat u, hier in Vlaanderen, meenemen op een muzikale reis doorheen Spanje, Frankrijk en Rusland… Verleg uw grenzen, ervaar een sprookjesachtige bezetting, beleef symfonische klanken…
Facebook: Flanders Harp QuartetErard enkelvoudig pedaalharp
De enkelvoudige pedaalharp in de stijl van Louis XVI werd vervaardigd in Parijs tussen de jaren 1760 en 1820. Het werd in korte tijd een modieus en erg geliefd instrument dat bespeeld werd door dames van de Franse aristocratie, zoals Madame de Pompadour, Marie-Antoinette en keizerin Joséphine.
De snaarspanning van de enkelvoudige pedaalharp is lager dan die van de moderne harp wat een zeer virtuoos spel mogelijk maakt. De zilveren klank is doorzichtiger en bezit een briljante resonantie.
Vele werken voor harp solo en harp in combinatie met andere instrumenten werden tijdens deze periode (laatclassicisme en vroegromantiek) geschreven, niet alleen door bekende harpisten zoals Johann Baptist Krumpholtz (1742-1790) en François Joseph Naderman (1781-1835), maar ook door bekende componisten zoals Louis Spohr (1784-1859) en Jan Ladislav Dussek (1760-1812), wiens beide echtgenoten getalenteerde harpisten waren. De harp van Aurélie Viegas heeft nog toebehoord aan Salvator Callault (1791-1839), harpist aan de Parijse Opera.
Solo als recital, lecture of sfeervolle achtergrond muziek muziek Duo met Wim BrabantsComposities voor harp en fluit uit de periode 1796-1830, uitgevoerd op originele instrumenten.
Repertoire: Sonates en Nocturnes van onder meer Anton Gottlieb Heyse, Louis Spohr, Gottlieb Heinrich Koehler, Robert Nicolas Charles Bochsa, Johann Andreas Amon en François Joseph Naderman
Quadro Viegas
De glorietijd van de Louis XVI-harp
Kwartetten en trio’s uit de periode 1790-1810 voor harp (Aurélie Viegas), fluit (Wim Brabants), barokviool (Marieke Vos) en barokcello (Herlinde Verheyden), uitgevoerd op originele instrumenten.
instrumenten
harp: Sébastien Erard, Parijs 1819
fluit: Rudolf Tutz (Innsbruck) naar Heinrich Grenser, Dresden ca. 1790
barokviool: David Rubio, Cambridge 1986
barokcello: André Mehler (Leipzig) naar Domenico Montagnana, Venetië ca. 1740
volgende optredens met Aurélie